zaterdag 5 januari 2013

13 km per uur

Hoe snel voelt eigenlijk 13 km per uur? Dat vroeg ik me af. "Vroeger", twee jaar geleden en ook twee weken geleden, in Peize, liep ik een halve marathon op 13 km per uur, ongeveer. Zou ik dat nog kunnen? Ik besloot het te testen.

Dus liep ik vrijdag een rondje en ergens onderweg wist ik een stuk weg van 500 m. Ik deed dat stuk op een, voor mijn gevoel, vlot halvemarathontempo. Ik deed er 2.30 minuten over. Hmm, dat is dus 12 km per uur en het kostte best veel moeite. Maar ik had dat stuk ook wind tegen. Nog een keer proberen, verderop was een stuk waarvan ik wist dat het 1 km was. Ik ging weer lekker hard, maar realiseerde me na 1 minuut dat ik vergeten was op mijn horloge te kijken wanneer ik was gestart..... Dom, nu kon ik mijn tijd niet klokken.

Dan nog maar een lusje extra lopen. Ik was weer op het 500 m stuk. Hetzelfde als het eerste stuk, alleen liep ik nu met de wind in de rug. Ik ging echt hard voor mijn gevoel en liep het stuk in 2.20 minuut. Dat is dus wel ongeveer 13 km per uur. Maar dit zou ik nooit een hele halve marathon kunnen volhouden, leek me.

Maar ja, dat zegt natuurlijk ook niks, want voor een halve ben ik normaal wel uitgerust, en nu was dit al mijn vierde training deze week en de andere trainingen waren best pittig.

Conclusie: 13 km voelt heel hard, maar, gezien mijn Peize-tijd moet ik dit tempo toch wel een keer op een halve kunnen volhouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten