maandag 20 december 2010

Heerlijk vakantie!

Wat is het leven toch mooi in de vakantie. Lekker leven bij de dag, niks (bijna dan) hoeven plannen. Gewoon kijken wat er op je pad komt en dat dan gaan doen.

Vandaag ook weer heerlijk geschaatst. Gisteren zaten de hardloopkilometers van zaterdag blijkbaar nog in mijn benen, want het ging niet heel soepel allemaal. Vandaag wel: super! Op de ijsbaan kom ik altijd wel een bekende tegen: even een praatje, gezellig, mensen die ik anders nauwelijks spreek. Ook nieuwe "schaatsvrienden" gemaakt, die ik elke dag wel tegenkom. Wat is dat toch heerlijk.
En dan het lopen: ook al zo fijn, over witte wegen en paden, soms glibberig, de weilanden en akkers wit, bomen berijpt, een prachtige zon en/of maan. Ik kan hier zo van genieten.
Na het lopen of schaatsen thuiskomen, helemaal koud en moe, lekker chocolademelk en een koek eten. Tussendoor boodschappen en koken, wat aan de was doen of zo. Vandaag een muur geverfd.
Eindelijk uitrusten, soms bij de tv, maar nu met prachtige muziek (Weihnachtsoratorium van Bach). Wat is dat mooi. Straks lees ik nog een stukje in mijn boek over gnostiek aan het begin van onze jaartelling. (Wie weet wat dat is, mag me mailen, dan wil ik het daar graag een keer over hebben.)
En na dit boek heb ik nog een paar andere boeken die ik graag wil lezen, maar waar ik buiten de vakantie nooit aan toekom.

Kortom: lang leve de vakantie!

Morgen wil dochter wel mee een tocht schaatsen: helemaal geweldig!

4 opmerkingen:

  1. Pff lang geleden, gnostiek. Wat ik er zo nog van weet: het gaat uit van kennis ipv geloof. En van dwaling. De gnostiek had ook een stroming (1e en 2e eeuw) die radicaal brak tussen oude en nieuwe testament. De god van liefde in het nieuwe testament, kon niet dezelfde zijn als de wraakzuchtige Jahweh uit het oude testament.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Wat mij fascineert is dat je de bijbel ook op een hele andere manier kunt lezen. Dat wat nu in de bijbel staat en door veel christenen als de ware leer wordt beschouwd, in feite besluiten zijn van vroege kerkvaders. En die besluiten hebben verregaande gevolgen gehad.
    En er hebben nog veel meer jezus-figuren rondgelopen, maar die hebben niet zoveel navolging gekregen. Waarom? Toeval? Juiste tijd, juiste plaats?
    Hoe komt het dat jij hiervan afweet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, opgegroeid in een hippiegezin, ga je je toch tegen afzetten. En kennishonger. Nog steeds. Kan nog wel een tijdje doorbomen over dit soort onderwerpen. Ga in Blijham voor een relaxte duurloop ivm loopdip na Berlijn. Kan je dan helemaal bijpraten over wat apocrief en deuterocanoniek is. Mocht je voor een snelle tijd gaan in Blijham, dan wordt het een andere keer. ;)

    BeantwoordenVerwijderen